30.9.2011 - Frukost

Gaaah, vad trött jag var imorse! Så skönt det ska bli med helg nu. Ska sova ut, njuta av fint väder, spela lite handboll och sånt mysigt.
Men det var inte det som var mitt ärende nu. Jag tänkte visa upp dagens frukost eftersom jag vet att många sliter med just den när det kommer till LCHF. Jag är inte den som orkar stå och fixa ihop nånting extra på morgonen, så då var det här ett väldigt enkelt och gott alternativ, i alla fall för mig.



Knäckebrödskiva - 5 kolhydrater
Majonäs - 0 kolhydrater
Skinka - 1 kolhydrat/100g
Ost - 0,1 kolhydrat/100g
+
Ägg

Här har vi alltså en knäckebrödskiva med rikligt med majonäs, skinka och ost. Eftersom de innehåller så lite kolhydrater valde jag att unna mig ett bröd med lågt kolhydratvärde istället. Pålägg får man ösa på hur mycket man vill av, för som ni ser innehåller de inga kolhydrater att snacka om. Ät fast majonäs direkt från tuben om ni känner för, it doesn´t do you any harm!



1 lilla jag:

skriven

Hej! Dethär med majonäs... vilken sort skall man välja för att hitta en som är 0 kolhydrater?? Alla majonäser jag kollat på har haft kolhydrater! 3g är det mycket? Och så pålägg, kan man äta vilket pålägg som helst? medwurst, salami?? Korv överlag, vad kan man äta för korv? Kan du ge några goda råd och bra exempel åt en som har lite svårt att komma underfund med vad man egentligen kan äta och inte? :) Tack på förhand

2 Linda:

skriven

Hej! Den majonäsen jag köpte nu är av märket Kavli. Vet inte om just det märket finns i finland, men de flesta majonäser ska nog gå att äta så länge du inte köper nån light version! 3g är inte mycket, nej. Speciellt inte om det är 3g per 100g, för du äter ju inte för exempel 100g majonäs åt gången! Allt som är under 5g är bra kan du tänka. Medwurst och salami går hur bra som helst att äta, likaså korv, kött och fisk! Det du mest ska akta dig för är bröd, pasta, potatis och dylika saker. Hoppas detta hjälpte dig lite i.a.f :)

3 Cia från Finland:

skriven

Hittade ett bröd i Lidl igår som man lär skall få äta max 2 skivor av om dagen..



Perheleipuris KARPPINEN är ett lågkolhydratiskt blandbröd. Brödet är bakat precis som vanligt bröd men det innehåller mindre säd och mera ägg, olja och frön. På så sätt minskar andelen kolhydrater medan protein- och fetthalten ökar. Det färdigt skivade KARPPINEN äts som sådant eller krispigt rostad!

Mer info på Perheleipuris hemsida.



(ändra lite på namnet.. såg att det finns en Cia till :))

4 Linda:

skriven

Det låter ju som ett bra bröd. Så länge man håller sig till dosen så kan man bra äta lite bröd. Det finns också recept på nätet på olika typer av lchf-bröd, om man orkar bara själv!

5 Cia från Finland:

skriven

sånt här har jag bakat. tar inte länge. och jag har varierat med olika "priplor" :). Gott..



Ingredienser:

1 msk fiberhusk

2 dl skalade sesamfrön

1 tsk bakpulver

2 dl riven ost

3 ägg



Gör så här

Blanda alla torra ingredienser plus ost. Tillsätt äggen och rör ihop till en jämn massa. Häll massan på en bakpappersklädd plåt. Bred ut massan tunt (min kaka blev 38x24 cm) med en slickepott eller använd en bit plastfolie och brödkavel. Grädda i 225 grader i 8 min. Låt svalna och skär i lämpliga bitar. Torka i ugn på 75 grader om du vill ha hårt bröd.

Kommentera här: