29.8.2013 - trädgårdtips -hit me!

Ni gör sällan väsen av er, men nu är det dags för er att vara lite aktiva och dränka mig med trädgårdstips.
 
1. Var hittar man fina och billiga blomlådor/korgar (jag vet, billiga och fina brukar inte gå ihop) att hänga på terassräcket?
 
2. Vilka blommor kan man plantera som tål kalla nätter och klarar sig bra utomhus under hösten?
 
Lite inspo på vad jag har i åtanke.
1 HannaH:

skriven

Det där med blomlådor har jag köpt fina på Indiska, vet inte med korgar dock. Men ljung är en fin blomma att planera till hösten tycker jag. Den tål även lite snö.

Svar: Tack för tipset Hannah! Synd att jag inte har Indiska här bakom hörnet precis, men om jag inte hittar nånting här så får jag passa på nåt tag när jag besöker en stad som har det :)
Linda

2 lotti:

skriven

Hejps! Trädgårdsmästaren tror att det kan finnas fina billiga krukor i Kodin Tavaratalo ty i Ekenäs/Karis! Annars finns det fina i Multa Sormi i Virkby om du har vägarna förbi där. Och du kan plantera krysantemer som tål upp till minus 7 grader köld. Syklamer är oxå fina eller, höstastrar. Mellan blommorna kan du sätta några gränväxter som håller hela vintern, dom kallas "hebe" jätte fina och "Hopealanka" är en silvrig boll typ som hålls så hela vintern, passar jätte fint med syklamerna. Lycka till!

Svar: Haha, som hebreiska för mig dom där blommorna, men låter ju precis som vad jag är ute efter! Skall åka till kodin tavaratalo o kolla så fort jag får tillfälle, man vill liksom glömma bort det stället.. Och Virkby är ju inte så långt bort det heller. Tack Lotti!
Linda

3 ida:

skriven

Mamma hade hittat fina vita träkorgar i Säästö Pörssi i Karis. Eller det heter väl inte så mera? De hade dessutom varit på -50%! :)

Svar: Aaah, och jag som var där igår! Men kom inte att tänka på det då :)
Linda

4 j:

skriven

finns exakt likadana blomkorgar som på din bild i Ekenäs Pentik. 8 och 12€ beroende på storlek!

Svar: åååh, det var inte dyrt ens ju, för att vara Pentik! Måste gå och kika nästa vecka.
Linda

Kommentera här: